Yleiset sopimusehdot
1. Yleistä
Freska tarjoaa kuluttaja-asiakkailleen kotisiivouspalveluita sekä yritys- ja yhteisöasiakkailleen toimistosiivouspalveluita (”Palvelu” tai ”Palvelut”). Näitä yleisiä sopimusehtoja (”Yleiset Ehdot”) sovelletaan seuraavien osapuolten välillä: Freska Finland Oy ja kaikki sen konserniyhtiöt (jäljempänä ”Freska”) (Freskan y-tunnus on 3246808-9, sähköpostiosoite info@freska.fi, puhelinnumero +358 9 42450583 ja rekisteröity osoite Annankatu 27 A, 00100 Helsinki) ja yksityishenkilö, yritys tai yhteisö, joka käyttää Freskan Verkkosivuja ja/tai Mobiilisovellusta tai tilaa Freskalta Palveluita (jäljempänä ”Asiakas” tai ”Käyttäjä”). Nämä Yleiset Ehdot astuvat voimaan 24.5.2024, mutta näitä sovelletaan ennen 24.5.2024 tehtyihin Sopimuksiin vasta erikseen ilmoitettavasta ajankohdasta eteenpäin. Yleiset Ehdot ovat saatavilla Freskan Verkkosivuilla www.freska.fi (”Verkkosivut”) ja Freskan Freska-mobiilisovelluksessa (”Mobiilisovellus”).
2. Palvelusopimus Freskan ja Asiakkaan välillä
Näitä Yleisiä Ehtoja sovelletaan Freskan Verkkosivujen ja Mobiilisovelluksen käyttöön. Käyttämällä Verkkosivuja tai Mobiilisovellusta, Käyttäjä hyväksyy nämä Yleiset Ehdot. Lisäksi nämä Yleiset Ehdot määrittelevät ne yleiset ehdot, joilla Asiakas tilaa Freskalta ja Freska toimittaa Asiakkaalle Palveluita tietyillä paikkakunnilla Suomessa. Kehotamme sinua tutustumaan näihin Yleisiin Ehtoihin ennen kuin tilaat meiltä Palveluita.
Palvelusopimus Freskan ja Asiakkaan välillä (”Sopimus”) koostuu (i) näistä Yleisistä Ehdoista, (ii) Palvelun erityisistä ehdoista koskien Palvelun hintaa, ominaisuuksia, laajuutta ja muita Asiakkaan ja Freskan sopimia kirjallisia erityisiä ehtoja (”Erityiset Ehdot”) ja (iii) kulloinkin voimassa olevasta Freskan hinnastosta. Mikäli näiden Yleisten Ehtojen ja alakohtien (ii) tai (iii) mainittujen asiakirjojen välillä on ristiriitaisuuksia, nämä Yleiset Ehdot pätevät, ellei alakohtien (ii) tai (iii) mukaisissa asiakirjoissa nimenomaisesti todeta, että niillä on tarkoitus poiketa näistä Yleisistä Ehdoista. Alakohtien (ii) ja (iii) mukaisten asiakirjojen keskinäinen pätemisjärjestys on niiden edellä esitetty numerojärjestys, ellei kyseisessä asiakirjassa ole muuta mainittu.
Kiinteä kuukausitilaus -palveluun sovelletaan erillisiä Kiinteä kuukausitilaus -sopimusehtoja näiden Yleisten Ehtojen lisäksi. Näiden Yleisten Ehtojen kohtia 5 (Palvelun tilaus ja sen peruutus), 7 (Sopimuksen päättyminen) ja 11 (Hinnat ja maksuehdot) ei kuitenkaan sovelleta Kiinteä kuukausitilaus -palveluun.
Freska Benefits -palveluun sovelletaan erillisiä Freska Benefits -sopimusehtoja näiden Yleisten ehtojen lisäksi. Siltä osin kuin Freska Benefits -ehdot eroavat näistä Yleisistä Ehdoista, sovelletaan kuitenkin vain Freska Benefits -sopimusehtoja.
Näissä Yleisissä Ehdoissa termi Sopimus kattaa siten soveltuvin osin myös sopimuksen Kiinteä kuukausitilaus -palvelusta ja/tai Freska Benefits -palvelusta ja termi Palvelu kattaa myös Kiinteä kuukausitilaus -palvelun ja/tai Freska Benefits -palvelun. Termillä ”Sopimusehdot” tarkoitetaan kulloinkin voimassa olevia Yleisiä Ehtoja, Kiinteä kuukausitilaus -sopimusehtoja ja Freska Benefits -sopimusehtoja.
Asiakkaan ja Freskan välinen Sopimus Palvelusta on syntynyt, kun Freska on vahvistanut Asiakkaan tilauksen sähköpostitse. Freskalla on oikeus hankkia Asiakasta koskevia tavanomaisia luottotietoja.
Freska pidättää itsellään oikeuden muuttaa Sopimuksen ehtoja, mukaan lukien Sopimusehtoja. Olennaisista muutoksista ilmoitetaan Asiakkaalle 30 vuorokautta ennen muutettujen Ehtojen voimaantuloa esimerkiksi sähköpostitse, Verkkosivuilla tai Mobiilisovelluksessa. Jos Asiakas ei hyväksy ehtojen muutosta, hänellä on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään muutoksen voimaantulopäivänä edellyttäen, että irtisanomisilmoitus toimitetaan Freskalle Freskan digitaalisia kanavia (Freskan Mobiilisovellusta) tai Freskan asiakaspalvelukanavia (puhelin, chat, sähköposti) käyttäen vähintään 7 päivää (kuluttaja-asiakkaat) tai 14 vuorokautta (yritys- ja yhteisöasiakkaat) ennen muutoksen voimaantuloa. Freskan yhteystiedot löytyvät näiden Yleisten Ehtojen alusta.
3. Rekisteröityminen sekä Verkkosivujen ja Mobiilisovelluksen käyttäminen ja käytettävyys
Sinulla on rajoitettu, ei-yksinomainen, ei-siirtokelpoinen, ja ei-alilisensoitava oikeus käyttää Verkkosivuja ja Mobiilisovellusta siinä muodossa, jossa se sinulle kulloinkin tarjotaan. Käyttöoikeus on rajattu ainoastaan Sopimusehtojen mukaisiin tarkoituksiin.
Asiakas vastaa Freskalle antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta. Palveluiden tilaaminen Mobiilisovelluksen kautta edellyttää rekisteröitymistä Mobiilisovelluksen käyttäjäksi Mobiilisovelluksessa annettujen ohjeiden mukaisesti. Käyttäjä ei saa luoda käyttäjätiliä käyttäen virheellisisä tietoja tai toisen henkilön tunnistetietoja. Käyttäjätili on henkilökohtainen. Käyttäjä on velvollinen pitämään käyttäjätunnuksensa ja salasanansa salassa. Käyttäjä vastaa kaikista käyttäjätilinsä kautta tapahtuvista toimista Verkkosivuilla ja Mobiilisovelluksessa, kuten Palveluiden tilaamisesta. Käyttäjän tulee olla välittömästi yhteydessä Freskaan, jos hän huomaa tai epäilee, että hänen käyttäjätunnuksensa tai salasanansa ei ole pysynyt salassa tai että tunnuksia on käytetty väärin.
Verkkosivujen ja Mobiilisovelluksen käyttämiseen sovelletaan näiden Yleisten Ehtojen lisäksi Verkkosivuilla ja Mobiilisovelluksessa erikseen annettavia ehtoja ja ohjeita. Käyttäjä saa käyttää Verkkosivuja ja Mobiilisovellusta vain Sopimusehtojen ja edellä mainittujen muiden ehtojen ja ohjeiden mukaisesti. Käyttäjällä on oikeus käyttää Verkkosivujen ja Mobiilisovelluksen sisältöä vain henkilökohtaisessa, ei-kaupallisessa tarkoituksessa.
Käyttäjä ei saa käyttää Verkkosivuja tai Mobiilisovellusta lain tai hyvän tavan vastaisesti. Käyttäjä ei saa muokata tai jäljentää Verkkosivuja tai Mobiilisovellusta tai niiden sisältöä tai niiden osaa. Käyttäjä ei lisäksi saa, ilman Freskan kirjallista lupaa, jakaa, levittää, välittää, julkisesti esittää tai muulla tavoin saattaa Verkkosivujen tai Mobiilisovelluksen sisältöä (muokattuna tai sellaisenaan) yleisön saataville. Käyttäjä ei saa myöskään keskeyttää tai yrittää keskeyttää tai häiritä tai yrittää häiritä Verkkosivujen tai Mobiilisovelluksen toimintaa.
Jos Käyttäjä on toiminut Sopimusehtojen, Verkkosivuilla tai Mobiilisovelluksessa erikseen annettujen ehtojen tai ohjeiden taikka lain tai hyvän tavan vastaisesti tai jos Freskalla on perusteltu syy epäillä Käyttäjän toimineen edellä mainitulla tavalla, Freskalla on oikeus estää Käyttäjän pääsy Verkkosivuille ja Mobiilisovellukseen, kieltää niiden käyttäminen sekä olla hyväksymättä ja peruuttaa Käyttäjän tekemät Palveluiden tilaukset.
Verkkosivut ja Mobiilisovellus sekä niiden sisältö tarjotaan käytettäväksi ”sellaisena kuin ne ovat”. On mahdollista, etteivät Verkkosivut ja Mobiilisovellus tai jotkin niiden toiminnallisuudet ole Käyttäjän käytettävissä keskeytyksettömästi, oikea-aikaisesti ja virheettömästi. Verkkosivujen ja Mobiilisovelluksen toiminta tai jotkut toiminnallisuudet voivat olla riippuvaisia esimerkiksi Käyttäjän laitteista ja verkkoyhteyksistä, joiden hankkimisesta, ylläpidosta sekä niihin liittyvistä kustannuksista Käyttäjä vastaa.
Freska kehittää Verkkosivujaan ja Mobiilisovellustaan jatkuvasti, ja Freska pidättää oikeuden muuttaa ja päivittää Verkkosivujen ja Mobiilisovelluksen sisältöä ja toiminnallisuuksia ilman ennakkoilmoitusta Asiakkaalle.
4. Tietoja Palvelusta
Kun Asiakkaan ja Freskan välille on syntynyt sitova Sopimus, Freska on vastuussa Palvelun suorittamisesta Sopimuksen mukaisesti. Freska sitoutuu huolehtimaan siitä, että Palvelu suoritetaan ammattimaisesti.
Freska voi käyttää yhteistyökumppania (”Sopimussiivooja”) Palvelun suorittamisessa. Tarvittavat laitteet, työkalut ja puhdistusaineet, jotka Asiakkaan on hankittava ja annettava siivoojan käyttöön siivottavissa tiloissa, ilmoitetaan yksityiskohtaisesti tilausprosessin aikana sekä Asiakkaan saamassa tilausvahvistuksessa. Asiakkaan on annettava Freskalle tarvittavat tiedot edellä mainituista Asiakkaan varusteista siivottavissa tiloissa. Näin varmistetaan tarvittavien laitteiden, työkalujen ja tarvikkeiden saatavuus ja että Palvelu voidaan suorittaa kerralla tehokkaasti. Jos Asiakas on valinnut Palvelun suoritettavaksi omilla välineillään ja tarvikkeillaan, Asiakkaan on huolehdittava siitä, että siivooja saa mainitut välineet ja tarvikkeet käyttöönsä.
Freskalla on oikeus sallia useamman kuin yhden siivoojan osallistuminen palvelutapahtumiin koulutustarkoituksessa.
5. Palvelun tilaus ja sen peruutus
Asiakas sitoutuu Palveluun ja sen maksamiseen lähettäessään tilauksen Freskalle Verkkosivujen tai Mobiilisovelluksen kautta. Sopimus Palvelun tilaamisesta on syntynyt, kun Freska on vahvistanut Asiakkaan tilauksen sähköpostitse.
Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tai siirtää Palvelu vähintään seitsemän (7) täyttä vuorokautta ennen Palvelun sovittua aloitusajankohtaa ilman Veloitusta (määritelty jäljempänä kohdassa 11). Mikäli peruutus tai siirtäminen tehdään alle seitsemän (7) täyttä vuorokautta ennen Palvelun sovittua aloitusajankohtaa, Asiakkaan maksamaa maksua ei hyvitetä. Asiakkaan sairaudesta johtuvat peruutukset tai siirtämiset hyvitetään täysimääräisesti mikäli sairaustapauksesta on ilmoitettu Freskalle viimeistään kolme (3) tuntia ennen Palvelun sovittua aloitusajankohtaa ennen siivouksen alkua peruutuksen tai siirtämisen yhteydessä. Emme hyvitä tapauksista, joissa sairastapaus ilmoitetaan vasta siivouksen ajankohdan jälkeen.
Asiakkaan poissaolo tai se, että Freskan siivoojat eivät pääse sovittuihin tiloihin sovittuna aikana, katsotaan peruutukseksi alle seitsemän (7) täyttä vuorokautta ennen Palvelun sovittua aloitusajankohtaa.
Palvelun peruutukset ja siirrot on tehtävä Freskan digitaalisia kanavia (Freskan Mobiilisovellusta) tai Freskan asiakaspalvelukanavia (puhelin, chat, sähköposti) käyttäen.
Mikäli Palvelua ei pystytä veloittamaan Asiakkaalta etukäteen, Freskalla on oikeus peruuttaa Palvelun tilaus viisi (5) päivää ennen Palvelun aloitusajankohtaa ilmoittamalla siitä Asiakkaalle kirjallisesti.
6. Kuluttaja-asiakkaan peruuttamisoikeus
Tämä kohta 6 soveltuu vain Asiakkaisiin, jotka ovat kuluttajia.
Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus peruuttaa Sopimus viimeistään 14 päivän kuluttua Sopimuksen tekemisestä (”Peruuttamisaika”). Jos siivouskerta ajoittuu aikaan ennen Peruuttamisajan päättymistä, peruuttamisoikeutta ei voi kyseisen siivouskerran osalta käyttää enää sen jälkeen, kun siivous on suoritettu. Jos Palvelun suorittaminen on aloitettu ennen Peruuttamisajan päättymistä, mutta sitä ei ole vielä suoritettu kokonaisuudessaan (esim. on maksettu useasta siivouksesta, mutta aloitettu/suoritettu vain yksi siivouskerta) kuluttaja-asiakkaan peruuttaessa Sopimuksen, kuluttaja-asiakkaan on peruuttamistapauksessa maksettava peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä Sopimuksen täyttämiseksi tehdystä Palvelusta kohtuullinen korvaus (eli käytännössä Freskan hinnaston mukainen hinta jokaisesta aloitetusta Palvelusta).
Jos kuluttaja-asiakas haluaa käyttää tämän kohdan 6 mukaista peruuttamisoikeuttaan, hänen on sähköpostitse tai kirjeitse lähetettävä Freskalle tämän linkin kautta löytyvä täytetty peruuttamislomake tai muu ilmoitus, jossa ilmaistaan yksiselitteisesti, että Sopimus peruutetaan. Freskalle ei tarvitse ilmoittaa peruuttamisen syytä. Freskan yhteystiedot löytyvät näiden Yleisten Ehtojen alusta.
Jos mitään Palvelua ei ole vielä suoritettu ja kuluttaja-asiakas peruuttaa Sopimuksen, Freska palauttaa kaikki Asiakkaan suorittamat maksut, mukaan lukien tarvikemaksut. Jos jokin Palvelu on jo suoritettu peruuttamisaikana, Freska palauttaa asiakkaalle sen osuuden asiakkaan suorittamista maksuista, joka jää jäljelle, kun maksuista on vähennetty suoritettujen Palveluiden hinta. Maksut palautetaan viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun Freska vastaanotti kuluttaja-asiakkaan peruuttamisilmoituksen. Freska palauttaa maksut käyttäen samaa maksutapaa kuin mitä kuluttaja-asiakas oli käyttänyt maksaessaan, ellei kuluttaja-asiakkaan ja Freskan välillä ole toisin sovittu, ja siten, että kuluttaja-asiakkaalle ei aiheudu rahojen palauttamisesta kustannuksia.
Peruuttamisesta on aina tehtävä ilmoitus Freskalle, ja kuluttaja-asiakkaan vastuulla on näyttää, että ilmoitus on tehty.
7. Sopimuksen päättyminen
Mikäli olet tilannut Freskalta yksittäisen siivouskerran, Sopimus on voimassa, kunnes molemmat osapuolet ovat täyttäneet Sopimuksen mukaiset velvoitteensa. Mikäli olet tilannut Freskalta säännöllisen siivouspalvelun, Sopimus on voimassa toistaiseksi, kunnes se irtisanotaan tai puretaan.
Asiakkaan Sopimuksen irtisanomisaika on seitsemän (7) vuorokautta, joka lasketaan siitä kun Freska on vastaanottanut Asiakkaan irtisanomisilmoituksen. Sopimuksen irtisanominen on tehtävä kirjallisesti Freskan digitaalisia kanavia (Freskan Mobiilisovellusta) tai Freskan asiakaspalvelukanavia (puhelin, chat, sähköposti) käyttäen.
Asiakkaalla on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään välittömästi ilman irtisanomisaikaa, mikäli Freska ei suorita Sopimuksen mukaisia Palveluja.
Freskalla on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään välittömästi ilman irtisanomisaikaa, jos Asiakas ei ole noudattanut Sopimuksen velvoitteita, eikä korjaa laiminlyöntiään 14 päivän sisällä Freskan kirjallisesta huomautuksesta. Freskalla on lisäksi oikeus irtisanoa Sopimus päättymään välittömästi kirjallisella ilmoituksella Asiakkaalle, jos Asiakas on rikkonut Sopimusta olennaisesti tai jos on ilmeistä, että Asiakas tulee rikkomaan Sopimusta olennaisesti lähitulevaisuudessa. Lisäksi, ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, Freska pidättää itsellään oikeuden irtisanoa Sopimus ja lopettaa Palvelun tarjoaminen oman harkintansa mukaan ilmoittamalla siitä Asiakkaalle kirjallisesti vähintään 30 päivää etukäteen.
Freskalla on myös oikeus päättää Sopimus välittömästi ilman irtisanomisaikaa, mikäli Freska ei ole pystynyt veloittamaan Palvelun maksua viisi (5) päivää ennen Palvelun sovittua alkamisajankohtaa. Näissä tilanteissa Freskalla on velvollisuus ilmoittaa Asiakkaalle viipymättä Sopimuksen päättymisestä.
8. Kampanjahinnat
Kampanjahintoihin voidaan soveltaa erillisiä ja rajoitettuja ehtoja. Kampanjahintoja ei huomioida tai hyvitetä tilauksen tekemisen jälkeen. Mikäli Asiakas ei noudata kampanjan ehtoja tai ne eivät täyty Asiakkaan osalta, Freskalla on oikeus veloittaa Asiakkaalta määrä, joka vastaa kampanjan yhteydessä annettua alennusta.
9. Salassapito
Kaikki Freskan työntekijät ja Sopimussiivoojat ovat allekirjoittaneet salassapitosopimuksen, jossa he sitoutuvat olemaan paljastamatta mitään tietoonsa tulleita seikkoja Asiakkaasta tai tämän henkilökohtaisista olosuhteista. Freska ei luovuta asiakastietoja kolmansille osapuolille, paitsi sellaisille yhteistyökumppaneille, joiden osallistuminen Palvelun suorittamiseen on välttämätöntä. Freskalla on kuitenkin oikeus luovuttaa asiakastietoja silloin, kun laki, asetus tai toimivaltaisen viranomaisen määräys sitä edellyttää.
10. Henkilötiedot ja tietosuoja
Huolehdimme asiakastietojen huolellisesta käsittelystä ja säilyttämisestä. Tarkemmat tiedot henkilötietojen käsittelystä ja tietosuojasta ovat saatavilla tietosuojaselosteessamme, joka on luettavissa verkko-osoitteessa https://www.freska.fi/tietosuojaseloste.
11. Hinnat ja maksuehdot
Palvelun veloitus (”Veloitus”) lasketaan Palvelua tilattaessa Asiakkaan antamien tietojen perusteella. Mikäli ilmenee, että Asiakkaan antamat tiedot, joiden perusteella Veloitus lasketaan, ovat jollakin tavalla virheelliset (esimerkiksi asunnon tai tilojen koko on ilmoitettu virheellisesti), Freskalla on oikeus korjata Veloitusta Palveluja koskevan hinnaston mukaisesti (”Korjattu Veloitus”). Mahdollisen Veloituksen ja Korjatun Veloituksen erotus veloitetaan Asiakkaalta jälkikäteen.
Palvelujen hinnat ovat Freskan Verkkosivuilla kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaiset, ellei Asiakkaan ja Freskan välisissä Erityisissä Ehdoissa ole toisin sovittu. Asiakas hyväksyy hinnoittelun, kun hän hyväksyy soveltuvat Sopimusehdot. Hinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan verokannan mukaisen arvonlisäveron.
Kertasiivouksesta Asiakas maksaa siivouksen tilauksen yhteydessä, ja Asiakkaan valitsemaa maksuvälinettä veloitetaan tilaushetkellä. Säännöllisestä siivouspalvelusta Freska veloittaa Asiakkaan valitsemalta maksuvälineeltä tilaushetkellä yhden, ensimmäisen siivouskerran. Sen jälkeen säännöllisen siivouspalvelun siivouskerrat veloitetaan Asiakkaan valitsemalta maksutavalta ennen kunkin siivouskerran suoritusta, aikaisintaan kymmenen (10) päivää ennen kunkin siivouskerran suoritusta.
Freska pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin. Mahdollisista hinnanmuutoksista ilmoitetaan Asiakkaalle kirjallisesti 30 päivää ennen uusien hintojen voimaantuloa, esimerkiksi sähköpostitse tai Verkkosivuilla.
Freska sitoutuu palauttamaan Asiakkaalle täyden hinnan suorittamattomasta Palvelusta, mikäli Freska ei pysty toimittamaan tilattua Palvelua vain Freskasta johtuvista syistä.
12. Maksaminen ja maksupalveluntarjoaja
Asiakas voi täyttää maksuvelvollisuutensa ainoastaan Verkkosivuilla tai Mobiilisovelluksessa tarjolla olevia sähköisiä maksutapoja käyttäen. Asiakas sitoutuu pitämään käyttäjätilinsä maksukortti- ja muut maksutiedot ajan tasalla. Mikäli Asiakkaan valitseman maksutavan veloittaminen ei jostain syystä onnistu, Freska yrittää veloittaa maksutapaa toistuvasti, kunnes veloittaminen onnistuu tai kunnes Freskalla on oikeus peruuttaa Palvelun tilaus tai irtisanoa Sopimus. Jos maksu ei onnistu, Freska saattaa ottaa yhteyttä Asiakkaaseen. Mikäli Freska ei ole vastaanottanut Asiakkaan täysimääräistä suoritusta oikea-aikaisesti, Freskalla on oikeus joko lykätä Palvelun suorittamista, kunnes erääntynyt maksu on suoritettu kokonaan, peruuttaa Palvelun tilaus tai irtisanoa Sopimus sen ehtojen mukaisesti.
Maksunvälityspalveluidenn toteuttajana ja maksupalveluntarjoajina toimii PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A. sekä Klarna Bank AB (publ.) (Sveavägen 46, 111 34, Tukholma, Ruotsi) yhteistyössä suomalaisten luottolaitosten kanssa. Klarna Bank AB (publ.) maksujen osalta Klarna Bank AB (publ.) näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja Klarna Bank AB (publ.) välittää maksusi meille.
Klarna Bank AB (publ.) tarjoaa maksamista myös laskulla tai erämaksulla. Laskulla tai erämaksulla maksaessasi hyväksyt näiden Sopimusehtojen lisäksi Klarnan sopimusehdot. Klarna-laskun ehdot ovat saatavilla täällä. Klarna-erämaksun ehdot ovat saatavilla täällä. Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot löydät täältä. Klarnan käyttöehdot löydät täältä. Löydät yleistä tietoa Klarnasta täältä.
Maksuihin sekä Klarnan laskuun ja erämaksuun liittyvissä kysymyksissä sinua palvelee Klarnan asiakaspalvelu puhelimitse numerossa +358 9 42450031 Ma-Pe klo 9:00-18:00, suljettu pyhäpäivinä, puhelusta veloitetaan paikallisverkkomaksu (pvm)). Lisätietoja löydät täältä.
Käytettävissä olevat maksutavat ovat: Kotimaisten pankkien maksupainikkeet: OP, Nordea, S-Pankki, Danske Bank, Säästöpankki, Oma SP, POP Pankki, Handelsbanken, Aktia, Ålandsbanken ja SEB Korttimaksaminen: Mastercard, Visa, American Express Klarna-lasku Klarna-erämaksu
13. Kotitalousvähennys
Suomessa asuva kuluttaja-asiakas saattaa olla oikeutettu kotitalousvähennykseen. Freska toimittaa kuluttaja-asiakkaalle selkeän laskelman ostetuista Palveluista vuoden alussa sekä ohjeet kotitalousvähennyksen hakemisesta henkilöverotuksessa. Vaikka Freska avustaisi Asiakasta kotitalousvähennyksen tekemisessä, vastaa Asiakas kuitenkin aina itse sen hakemisesta ja viranomaisille annettujen tietojen oikeellisuudesta.
14. Asiakkaan osallistuminen
Asiakas sitoutuu edesauttamaan Palvelun suorittamista. Asiakkaan on pyydettäessä annettava tietoja sellaisista seikoista, jotka Freskan on otettava huomioon Palvelun suorituksessa. Palvelusuorituksen mahdollistamiseksi Asiakkaan on kohtuulliseksi katsottavissa määrin siirrettävä pois irralliset tavarat ennen Palvelun suoritusta, ja siivottavien tilojen on oltava vähintään niiden tavanomaista käyttöä vastaavassa kunnossa.
Asiakkaan on varmistettava, että siivoojilla on pääsy siivottaviin tiloihin Sopimuksen ajan kaikkina sovittuina Palvelun suorituspäivinä Freskan kanssa tehdyn Sopimuksen mukaisesti. Mikäli tiloissa on hälytysjärjestelmä, Asiakkaan tulee ilmoittaa siitä Freskalle ja siivoojille ennen Palvelun ensimmäistä suorituspäivää ja antaa siivoojille ohjeet sen käytöstä. Mikäli Asiakas ei ole antanut ohjeita hälytysjärjestelmän käytöstä ja siivooja laukaisee vahingossa hälytyksen, Asiakas vastaa hälytyksen seurauksista ja siihen liittyvistä kuluista.
Siivoojamme ovat ammattilaisia ja toimivat sen mukaisesti suorittaessaan Palvelua Asiakkaalle. Siivooja toteuttaa Palvelun Asiakkaan ja Freskan sopimassa ajassa, edellyttäen, että Asiakas osallistuu sen mahdollistamiseen toimimalla Sopimuksen mukaisesti. Asiakas vastaa siitä, että siivoojilla on käytettävissään kylmää ja kuumaa vettä sekä toimivat sähköpistorasiat Palvelun suorituksen aikana. Siivoojalla tulee olla myös mahdollisuus käyttää Asiakkaan WC:tä tarvittaessa.
Asiakkaan tulee varmistaa, että kiinteistöissä tai tiloissa ei ole vaaraa tai häiriötä aiheuttavia lemmikkejä vapaana tai muita olosuhteita, jotka aiheuttaisivat siivoojalle vaaraa tai haittaisivat Palvelun suorittamista. Siivoojalla on oikeus peruuttaa Palvelun suoritus, jos hänellä on riittävä syy uskoa, että Palvelun suorittaminen olisi vaaraksi terveydelle, turvallisuudelle tai ympäristölle. Mikäli Palvelua ei voida suorittaa Asiakkaasta johtuvasta syystä, Freska veloittaa siitä aiheutuvat kustannukset Asiakkaalta.
Siivoojan vuosiloman ja mahdollisen sairausloman ajaksi Freska pyrkii järjestämään sijaisen ja ottaa viipymättä yhteyttä Asiakkaaseen sopivan ratkaisun löytämiseksi. Jos siivooja sairastuu äkillisesti ja esittää sairastumisestaan asianmukaisen lääkärintodistuksen, joka koskee siivousajankohtaa, tätä ei katsota kohdassa 15 tarkoitetuksi viivästykseksi. Freska järjestää tässä tapauksessa korvaavan Palvelun kohtuullisessa ajassa sopimalla siitä Asiakkaan kanssa.
Mikäli Asiakkaan säännöllisen siivouspalvelun rytmin mukainen siivousajankohta osuu yleiselle pyhäpäivälle, Freska ottaa yhteyttä Asiakkaaseen ja aikatauluttaa siivouspalvelun toteutuksen toiselle Asiakkaalle sopivalle ajankohdalle. Asiakas voi myös itse siirtää siivouksen Mobiilisovelluksen kautta.
15. Huomautukset, reklamaatiot ja viivästykset
a) Huomautukset Asiakkaan on tehtävä mahdolliset huomautukset (mukaan lukien vaatimukset) viipymättä kirjallisesti Freskan postiosoitteeseen tai Freskan digitaalisia kanavia (esimerkiksi sähköpostia tai Mobiilisovellusta) käyttäen. Tämä koskee myös mahdollisia epäiltyjä varkaustapauksia. Asiakkaan tulee yksilöidä huomautuksensa sekä toimittaa tarvittavat ja Freskan pyytämät tiedot ja aineistot (esimerkiksi valokuvat ja muut todistusaineistot) huomautuksen kohteesta. Asiakkaalla on oikeus esittää huomautus Palvelusta kohtuullisessa ajassa tai enintään viisi vuorokautta siitä tapahtumasta, johon huomautus kohdistuu tai siitä, kun huomautuksen kohteena oleva seikka olisi pitänyt havaita Freskan postiosoitteeseen tai Freskan digitaalisia kanavia (esimerkiksi sähköpostia tai Mobiilisovellusta) käyttäen.
b) Reklamaatiot Palvelu voi olla virheellinen, mikäli Palvelua ei suoriteta olennaisin osin siten kuin Asiakkaalla on kohtuullinen oikeus odottaa ammattimaiselta siivouspalvelulta ja siten kuin muuten on sovittu Freskan ja Asiakkaan kesken. Palvelu ei ole virheellinen muun muassa mikäli poikkeama on vähäinen tai johtuu Asiakkaasta, esimerkiksi Asiakkaan antamista tiedoista tai tietojen antamatta jättämisestä tai Asiakkaan muusta osallistumattomuudesta. Jos Asiakas haluaa reklamoida Palvelun virheestä, hänen tulee ilmoittaa siitä Freskalle kohtuullisessa ajassa tai viimeistään viiden vuorokauden kuluttua siitä, kun hän huomasi mahdollisen virheen tai hänen olisi pitänyt huomata virhe. Asiakkaan tulee toimittaa tarvittavat ja Freskan pyytämät tiedot ja todistusaineistot (esimerkiksi valokuvat) kaikista vahingoista ja Palvelun virheistä. Jos Palvelun suorituksessa on virhe, Asiakas voi vaatia kyseisen virheen korjaamista tai Palvelun uusimista Freskan toimesta. Freskalla on kuitenkin oikeus kieltäytyä korjaamisesta ja hyvittää virhe hinnanalennuksella, jos virheen oikaisusta aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa Freskalle. Jos korjaus tai Palvelun uusiminen ei onnistu tai Freska ei oikaise virhettä kohtuullisessa ajassa vaatimuksesta, kuluttaja-asiakkaalla on oikeus vaatia hinnanalennusta, joka vastaa suuruudeltaan virheen merkitystä. Jos virhe ei ole vähäinen tai virhettä ei voi korvata muilla keinoilla, kuluttaja-asiakas voi vaatia kaupan purkua. Mikäli todetaan, että Palvelun suorituksessa ei olekaan virhettä, Asiakkaalta voidaan veloittaa Freskalle asiasta aiheutuneet kulut. Freskan vastuu Palvelun virheistä yritys- ja yhteisöasiakkaita kohtaan rajoittuu Palvelun uusimiseen, virheen korjaamiseen tai hinnanalennukseen Freskan valinnan mukaisesti.
c) Viivästys Viivästyminen on kyseessä, mikäli Palvelua ei suoriteta Asiakkaan ja Freskan sopimana ajankohtana. Freska ei kuitenkaan ole vastuussa viivästymisestä, mikäli viivästys johtuu Asiakkaasta tai kolmannesta osapuolesta, esimerkiksi Asiakkaan osallistumattomuudesta. Viivästystapauksessa Asiakas voi vaatia Palvelun suorittamista kohtuullisen ajan sisällä tai mikäli Palvelun suorittaminen kohtuullisessa lisäajassa ei onnistu tai sopimusrikkomus on olennainen, Sopimuksen purkua. Asiakas voi purkaa Sopimuksen, mikäli sopimusrikkomus on olennainen, ja Asiakas on tehnyt Freskalle purkuilmoituksen edellä mainitun a)-kohdan (Huomautukset) mukaisesti. Mikäli Asiakas vaatii Palvelun suorittamista viivästyksestä huolimatta, hänellä ei kuitenkaan ole oikeutta purkaa Sopimusta, jos Palvelu suoritetaan kohtuullisen tai Asiakkaan asettaman lisäajan kuluessa. Jos jo ennen Palvelun suorittamista tai valmistumista on selvää, että Palvelun suoritus ei onnistu ilman sellaista olennaista viivästystä, joka oikeuttaa Asiakkaan purkamaan sopimuksen, Asiakas voi purkaa Sopimuksen ennen Palvelun valmistumista.
16. Vahingonkorvausvelvollisuus ja vastuun rajoitus
Asiakas vastaa siitä, että Asiakas tilaa tiloihinsa sopivan Palvelun.
Freskan vahingonkorvausvelvollisuus kuluttajia kohtaan määräytyy kuluttajansuojalain pakottavien säännösten mukaisesti. Freska ei vastaa välillisistä vahingoista muuten kuin siinä tilanteessa, että Freska vastaa niistä kuluttajansuojalain pakottavien säännösten mukaisesti.
Yritys- ja yhteisöasiakkailleen Freska vastaa vain Sopimuksen mukaisia Palveluja suorittaessaan aiheuttamistaan välittömistä vahingoista jäljempänä sovittuun kokonaismäärään asti. Freska ei vastaa yritys- ja yhteisöasiakkailleen mistään välillisistä vahingoista, mukaan lukien tuotannon tai liikevaihdon vähentymisestä tai keskeytymisestä johtuvat vahingot, mainevahingot, käyttöhyödyn menetys, saamatta jäänyt voitto tai seuraamukset sen vuoksi, että sopimus kolmannen osapuolen kanssa on rauennut tai jäänyt täyttämättä oikein, omaisuuden vahingoittumisesta aiheutuvat seurannaisvahingot ja tietojen menettämisestä aiheutuvat vahingot.
Freska ei ole korvausvelvollinen, jos vahinko on aiheutunut Asiakkaan antamien tietojen puutteellisuudesta tai virheellisyydestä tai Asiakkaan muusta osallistumattomuudesta.
Vahingonkorvauksen saaminen edellyttää näyttöä vahingon syntymisestä ja Asiakkaan oikea-aikaista ilmoitusta Freskalle virheestä tai viivästyksestä edellä mainitun kohdan 15.a) (Huomautukset) mukaisesti.
Jos Verkkosivuilla tai Mobiilisovelluksessa on virheellinen hinta tai muu tieto, hinta tai tieto ei sido Freskaa, mikäli Asiakas on tiennyt tai Asiakkaan olisi pitänyt tietää hinnan tai muun tiedon olevan virheellinen.
Freska ei vastaa Verkkosivujen tai Mobiilisovelluksen häiriöistä, käyttökatkoista tai muutoksista syntyneistä vahingoista.
Freskan maksupalvelun tarjoaa PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A. ja Klarna Bank AB (publ). Freska ei vastaa maksupalveluun liittyvistä ongelmatilanteista tai vahingoista.
Freska ottaa ja pitää voimassa omalla kustannuksellaan Sopimuksen aikana yritystoiminnan vastuuvakuutuksen hyvämaineiselta vakuutusyhtiöltä. Vastuuvakuutuksen vakuutusmäärä on näiden Yleisten Ehtojen päivämääränä 500 000 euroa per vahinkotapaus. Asiakas vakuuttaa, että se on vakuuttanut tilat, joissa Palveluja suoritetaan riittävällä vakuutusturvalla.
Freskan kumulatiivinen kokonaisvastuu Sopimuksen osalta rajoittuu muiden kuin kuluttaja-asiakkaiden osalta Asiakkaan todistamiin välittömiin vahinkoihin ja enintään Asiakkaan Freskalle Sopimuksen alaisista Palveluista vahingonkorvausvaatimuksen esittämistä edeltäneenä 12 kuukauden aikana maksamien maksujen määrään. Freskan kumulatiivinen kokonaisvastuu Sopimuksen osalta rajoittuu kuitenkin aina enintään Freskan vastuuvakuutuksen tosiasiallisesti myöntämään korvausmäärään.
Tämän Sopimuksen ehdoilla ei rajoiteta kuluttaja-asiakkaan kuluttajasuojalain pakottaviin säännöksiin perustuvia oikeuksia. Muilla kuin kuluttuajansuojalain mukaisilla kuluttajilla, jotka ovat Freskan Asiakkaita, ei ole oikeus vedota kuluttajansuojalakiin perustuviin kuluttajan oikeuksiin.
17. Ylivoimainen este
Osapuoli ei ole vastuussa viivästyksestä, vahingosta tai Sopimuksen velvoitteen täyttämättä jättämisestä, mikäli viivästys, vahinko tai Sopimuksen velvoitteen täyttämättä jättäminen on todistettavasti aiheutunut esteestä tai tapahtumasta, johon Osapuoli ei ole voinut vaikuttaa tai jota Osapuoli ei kohtuudella ole voinut Sopimusta tehtäessä tai yksittäisestä siivouskerrasta sovittaessa ennakoida ja jonka seurauksia Osapuoli ei ole voinut kohtuudella välttää eikä voittaa (”Ylivoimainen Este”). Ylivoimaisen Esteen sattuessa, sen kohteeksi joutunut Osapuoli vapautuu sopimusvelvoitteidensa täyttämisestä ja seuraamuksista niin pitkäksi aikaa kuin olosuhteet edellyttävät. Mikäli Ylivoimainen Este on jatkunut pidempään kuin kolme (3) kuukautta, Osapuolella on oikeus irtisanoa Sopimus ilman irtisanomisaikaa. Ylivoimaisia Esteitä ovat esimerkiksi sodat ja muut kriisitilanteet, sabotaasi, terrorismi, viranomaisen toimenpiteet, lakot ja muut työselkkaukset, odottamaton tai yllättävä työvoiman puute, kapinat, luonnonkatastrofit, tartuntataudit, sähkökatkot tai puhelinverkon toimimattomuus sekä alihankkijaa kohdanneet Ylivoimaiset Esteet.
18. Immateriaalioikeudet
Verkkosivut ja Mobiilisovellus sekä niihin liittyvä dokumentaatio ja niiden sisältö, mukaan lukien muun muassa kuvat, tekstit, tiedot Palveluista, videot, taulukot, tavaramerkit ja tunnukset, ovat yksinomaan Freskan ja/tai sen alihankkijoiden/lisenssinantajien omaisuutta. Freska ei myönnä Verkkosivujen tai Mobiilisovelluksen Käyttäjälle mitään immateriaalioikeuksia. Verkkosivujen ja Mobiilisovelluksen sisällön tai materiaalin luvaton käyttö ja kopiointi on kielletty.
19. Sopimuksen siirrettävyys
Freskalla on oikeus siirtää kaikki Sopimukseen perustuvat oikeudet ja velvollisuudet kokonaan tai osittain konserniyhtiölleen, seuraajalleen tai Freskan Palveluita koskevan liiketoiminnan ostajalle ilman Asiakkaan hyväksyntää.
Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää Sopimukseen perustuvia oikeuksiaan tai velvollisuuksiaan kokonaan tai osittain.
20. Sovellettava laki
Sopimusehtoihin ja Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, pois lukien sen kansainvälistä lainvalintaa koskevat säännökset.
21. Riitojen ratkaiseminen
Osapuolet pyrkivät ensisijaisesti ratkaisemaan kaikki mahdolliset Sopimusehtoihin ja Sopimukseen liittyvät erimielisyydet sovinnollisesti neuvottelemalla. Kaikki Sopimusehtoja ja Sopimusta koskevat erimielisyydet, joita ei voida neuvotteluteitse sopia, ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa. Kuluttaja-asiakkaalla on kuitenkin oikeus nostaa kanne kotipaikkansa käräjäoikeudessa.
Erimielisyystilanteissa kuluttaja-asiakkaalla on lisäksi oikeus olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja pyytää ratkaisusuositusta kuluttajariitalautakunnalta. Kuluttajaneuvontaan kannattaa olla yhteydessä ennen ratkaisusuosituksen pyytämistä kuluttajariitalautakunnalta, sillä kuluttajariitalautakunta voi jättää asian käsittelemättä, jos kuluttaja ei ole ensin ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan.
Kuluttajalla on lisäksi mahdollisuus käyttää riitansa ratkaisemiseen Euroopan komission ylläpitämää Eurooppalainen verkkovälitteinen riidanratkaisufoorumi (ODR) -verkkosivustoa.